Proces van vaststellen

Nieuwsbericht

Proces van vaststellen

9 oktober 2019

Uit contact met docenten blijkt dat het niet voor iedereen duidelijk is hoe het proces van vaststellen werkt. In dit bericht lichten we dit proces graag toe.

Elk jaar worden er ongeveer vier vaststellingsbijeenkomsten gehouden. Uiterlijk twee weken voor een bijeenkomst ontvangen de vaststellingscommissieleden de vergaderstukken. De vergaderstukken kunnen zowel nieuw ontwikkelde exameninstrumenten zijn, als wijzigingen in bestaande exameninstrumenten. Tijdens de bijeenkomst zijn er voor elk vergaderstuk drie mogelijke uitkomsten:

  • vastgesteld
  • vastgesteld na doorvoeren wijzigingen
  • niet vastgesteld

Bij de uitkomst vastgesteld wordt het exameninstrument in de examenbank gepubliceerd. Bij de uitkomst vastgesteld na doorvoeren wijzigingen moeten er wijzigingen in het instrument worden aangebracht voordat er gepubliceerd mag worden. Het instrument hoeft echter niet opnieuw naar de vaststellingscommissie. In het geval van niet vastgestelde vergaderstukken moeten de stukken aangepast worden en opnieuw worden voorgelegd aan de vaststellingscommissie.

Nieuwe exameninstrumenten kunnen gedurende het jaar aan de examenbank worden toegevoegd. Een inhoudelijke wijziging in een bestaand instrument wordt echter alleen doorgevoerd als het vóór 1 november is, anders wordt de wijziging voor het volgende schooljaar doorgevoerd.

Op dit moment zijn we op zoek naar leden om de vaststellingscommissie te versterken.
Mocht u interesse hebben, bekijk dan hier de vacature.